Kennelhosta i Blekinge

by

Kennelhosta i Blekinge! Vi har haft en hel del fall av kennelhosta under senaste månaderna. Kennelhosta är ett samlingsnamn för sjukdom i övre luftvägarna som orsakas av flera olika virus och några bakterier. Symtom Det klassiska symtomet på kennelhosta är att hunden helt akut börjar hosta (i många fall tror ägaren att hunden satt något i halsen). Hostan är skrällig och slutar ofta med att hunden nästan låter som att den ska kräkas och kan då även få upp lite vitt skum i munnen. I samband med att hunden börjar hosta kan den också se ha liten febertopp. I de allra flesta fall så är hunden förutom hostan ganska pigg. Den äter och dricker normalt och går promenader som vanligt. Hostan kan däremot förstöra nattsömnen både för hunden och för ägaren. Hostan kan hålla i sig i ett par veckor och går sedan över av sig själv. Behandling: I de allra flesta fall behöver hunden inte mer behandling än vila och lita allmän omvårdnad. Hunden ska inte ansträngas så länge den hostar. Ibland kan hostdämpande eller antiinflammatorisk behandling underlätta något för hunden. Antibiotika sätter man bara in om man misstänker att hunden har drabbats av sekundära bakterieinfektioner – om hunden får ihållande feber, får svårt att andas, slutar äta eller dricka etc. Då skall alltid veterinär kontaktas för undersökning av hunden. I de allra flesta fall är antibiotikabehandling dock helt omotiverad och skall inte användas rutinmässigt! Förebyggande: Vaccination mot parainfluensa och bordetella bronchiseptica (två av de agens som ger kennelhosta) finns för hund. Tyvärr finns det inget vaccin som ger ett 100% skydd mot kennelhosta men vaccinerade hundar som ändå blir sjuka brukar få ett lindrigare sjukdomsförlopp. Smitta sker genom direktkontakt eller via hosta/nysning. Man kan också överföra sjukdomen via gemensamma vattenskålar eller föremål som hunden tar i munnen. En hund som har kennelhosta bör därför inte vistas på ställen där det finns många andra hundar, som t ex brukshundklubbar eller gemensamma hundrastningsgårdar. En regel är att man låter hunden vara hostfri i ca en vecka innan man åter träffar andra hundar. En hund som har haft kennelhosta är tyvärr inte skyddad mot att få sjukdomen igen vid senare tillfälle. Har du några frågor om sjukdomen eller har din hund drabbats är du varmt välkommen att ringa till oss för vidare råd.